Kritiek krijgen is niet altijd leuk. Het voelt als een persoonlijke aanval en we worden er onzeker van. We voelen ons afgewezen. Maar eigenlijk moet je de kritiek als feedback zien, als een kans om iets te leren. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen bij alles wat je niet snapt en vervolgens te bedenken wat je er mee gaat doen.
Probeer in ieder geval niet zo te reageren:
Wat je dan wel moet doen?
We hebben je nu geleerd met feedback om te gaan, maar feedback geven is ook een vak apart. Je wilt de ander helpen, maar niet volledig de grond in boren of het te persoonlijk maken. Daarom geven we je vier tips om constructief feedback te geven:
1. Geef niet alleen kritiek, maar geef ook aan hoe je het liever zou zien.
Maak voor jezelf concreet wat je vervelend vindt en hoe dit anders zou kunnen. Als jij al niet weet hoe het anders moet, weet diegene aan wie je de feedback geeft dit vaak ook niet.
2. Kies het goede moment.
Kies het juiste moment om de feedback te geven. Wil je bijvoorbeeld één persoon feedback geven tijdens een vergadering? Wacht dan tot de vergadering afgelopen is, en geef die persoon na de vergadering feedback zodat niet iedereen hier getuige van is. Wacht ook niet te lang met het geven van feedback.
3. Luister naar de reactie.
Analyseer hoe de ander reageert op jouw feedback. Gaat de ander in de verdediging of begint diegene over een ander onderwerp? Geef je feedback dan opnieuw. Hou je vast aan je onderwerp en probeer te voorkomen dat het onderwerp verandert.
4. Vertrouw op je gevoel
Vertrouw op je gevoel en houd hier ook aan vast. Als jij deze feedback belangrijk vindt, is het belangrijk dat de ander dit ook serieus neemt. Wees opbouwend in je feedback en zorg ervoor dat je de ander niet alleen maar afkraakt.
Bron: jobat