Vijf tips om fijn samen te werken

Goed samenwerken, het geheim. Samenwerken met anderen is samenwerken met verschillende karakters. Dit verschil kan soms leiden tot miscommunicatie en onderlinge spanning. En dat is natuurlijke hartstikke jammer. Niet alleen gaat dit ten koste van een fijne samenwerking, maar ook van het gewenste resultaat. Maar….ben je bereid om in je communicatie rekening te houden met alle verschillende persoonlijkheden en werkwijzen? Dan kun je toch echt wel lekker en ontspannen samenwerken. We geven je vijf tips.

1.Laat iedereen in zijn of haar waarde
Eén van de belangrijkste tips is om collega’s en klanten in hun waarde te laten. Iedereen wil immers serieus genomen worden. Luister naar wat de ander te zeggen heeft en toon belangstelling. En wees ook bereid om een situatie vanuit een andere invalshoek te bekijken. Misschien is die toch beter…Het is natuurlijk niet zo dat je jezelf tekort hoeft te doen. Het gaat om het samenspel tussen jou en je collega’s. Jouw mening hierin telt ook.

2.Neem je karakter onder de loep
Je karakter bepaalt voor een groot deel hoe je handelt. Maar je bent niet alleen je karakter. Het gaat er ook over hoe we ons gedragen naar anderen toen. Hoe we omgaan met een bepaalde situatie en wat we doen en zeggen. En soms betekent dat ook buiten je comfortzone treden. Een voorbeeld:Die wat verlegen, bescheiden collega kan heel goed een presentatie houden, maar zal ’s avonds misschien een wandeling gaan maken om de indrukken te verwerken.
Er is niets mis mee om je zelfkennis eens onder de loep te nemen en te ontdekken hoe je karakter in elkaar zit. Kies hoe jij wilt omgaan met al die verschillende karakters om te zorgen voor een ontspannen en effectieve samenwerking. Het resultaat; meer voldoening uit je werk en meer energie.

3.Ga voor constructieve feedback
Is je collega op vakantie maar heeft ze vergeten belangrijke taken over te dragen? Bespreek dit met hem of haar. Geef je wensen aan, zodat de volgende vakantie wel een goede overdracht wordt gedaan. En laat een collega weten dat ze last heeft van iets wat jij doet? Bijvoorbeeld de hele dag de radio aan in kantoor? Waardeer de moeite die ze doet om het jou te melden en bespreek de oplossing.

4.Wees tactvol
Ben je heel direct en zeg je wat je vindt? Of wacht je eerst af en geef je dan je mening. Het is aan te raden om je communicatie aan te passen aan je gesprekspartner en aan de situatie. Komt iemand heel stellig over? Blijf dan wel gewoon je mening geven. Ook als je het niet eens bent met diegene. Geef een introverte collega de ruimte om zijn of haar antwoord te formuleren.

5.Laat het gaan
Soms is het beter om niet overal een punt van te maken. Om het gewoon te laten gaan. Samenwerking in een team of projectgroep betekent nou eenmaal samenwerken met verschillende karakters. Jij bent gestructureerd, terwijl je collega een sloddervos is. Hoeveel invloed heeft dit op jou en op je werk? Niet veel? Laat het dan voor wat het is. Je overal aan irriteren kost je alleen maar onnodige energie.

Geïnteresseerd in een cursus over effectief samenwerken?

Bekijk de 5-daagse opleiding Psychologie voor de Management Assistent dan eens