Tijdens het eerste grote sectorevenement van dit jaar werd meteen duidelijk hoe snel de digitale vernieuwingen hun integrale plek hebben gevonden. In 2020 was de laatste, echte live editie van EventSummit net tussen de mazen van de pandemie geglipt en met die laatste bruisende netwerkdag nog gonzend in het geheugen was het eerste dat opvalt bij binnenkomst in Jaarbeurs in Utrecht een wolk van decibellen en geroezemoes eindelijk weer die echte buzz!
Tijdens de Covid-19 periode zijn bedrijven creatief geworden in het vinden van alternatieven voor hun bijeenkomsten. Ondanks de vindingrijkheid bij online events of thuis-delivery-verrassingen met de feestdagen was het echter niets meer dan een pleister op de wond tijdens de lockdowns. Meer dan ooit is duidelijk geworden dat de live ontmoeting onvervangbaar is. Sterker nog; de voorspelling is dat eventmarketing in opmars is in bedrijfssectoren die voorheen niet echt toe waren aan festivalisatie. Alleen al vanwege de unieke combinatie van zoveel aspecten van uitwisseling staat iedereen te popelen om elkaar te ontmoeten; netwerken, omhelzing, oog-contact en je verbonden voelen, simpelweg alles wat de mens onderscheidt van de robot.
Alternatief voor oude beursmodel
Na een entree via de Quick Space opblaasbare tunnel was er keuze uit ruim 300 stands. Tegen het eind van de dag was de vloer goed gevuld met zo'n 3.000 bezoekers. Nederlandse destinaties waaronder Rotterdam, Delft, Haarlemmermeer, de Veluwe en Noord-Brabant - waren vertegenwoordigd in straten en pleinen. Ook een groot aantal Belgische regio's was vertegenwoordigd. Zo was Isa Dilworth van Meet in Hasselt erg te spreken over de sfeer, de bezoekersaantallen en gewoon het plezier weer bij elkaar te zijn.
Een van de vele aanwezige locaties was Hotel-Congrescentrum de Zeeuwse Stromen in Renesse. Ook Monique van Hoof, verantwoordelijke voor marketing & communicatie, erkent de volgende grote uitdaging voor de branche; personeel! In de stedelijke centra is bemanning vinden al moeilijk, maar dat is niets vergeleken bij de uitdaging voor locaties aan zee of op de hei. Gelukkig heeft Nederland zijn eigen achtertuin ontdekt en locaties in het groen hebben niet te klagen over een gebrek aan aanvragen. Hopelijk volgt ook de chef-kok of marketing assistent en ervaren zij hoe inspirerend het kan zijn om in een mooie omgeving te werken.
Bron: Meetingmagazine.nl
Monica Rijpma